Bercakap Bohong Lama2 Mencuri

Posted by Admin2u Friday 31 January 2014 0 comments

Siakap Senohong, Gelama Ikan Duri,
Berckp Bohong, Lama2 Mencuri,

Tiba-tiba tingat kisah Rasulullah saw dgn seorg pemuda yg suka mencuri...
Pemuda berjumpa dgn Rasulullah saw dan bertnya: Ya Rasulullah,aku suka mencuri.. Bolehkah aku mencuri??...

Rasulullah saw bersabda, "Engkau boleh mencuri tapi tidak boleh berbohong.".. Si pemuda berasa sgt lega...

Pada suatu hari, Pemuda tersebut berniat utk mencuri tapi tibe2 terpikir, kalo aku berjumpa dgn Rasulullah saw dan bertanya adakah aku mencuri, aku nak jawab apa? tak kn aku nk ckp aku tak mencuri, sedangkan aku mencuri... bermakna aku telah berbohong kpd Rasulllah saw... mulai saat itu pemuda itu meninggalkan akhlak buruknya itu....

Moral: Kita boleh mengajar seseorg dgn menunjukkn sikap dan akhlak yg baik...tanpa perlu bercakap pun, sesorg tu dpt menerimanya... maka berlemah lembut la dgn setiap makhluk.... ngeee...

0 comments:

Post a Comment


Bagi Mereka yang Sedang Mencari Domain Website dan Server.. Atok Cadangkan Pakai Service Server dibawah ni.. Terbaik!!.. Malaysia Web Hosting

Terima Segala Posting Terbaru dari ATOK Melalui Facebook...